woensdag 25 januari 2012

Bijna 1 jaar ondernemer

De tijd vliegt! Het is nu ongeveer 1 jaar geleden dat ik, na uitvoerig overleg en brainstormen met Arjan, de beslissing nam om ondernemer te worden. Na die beslissing volgenden nog een paar weken met veel dingen uitzoeken en op 15 maart 2011 was Custom Cake dus een feit.

Nu Custom Cake bijna een jaar officieel bestaat, ben ik de balans van dat eerste jaar aan het opmaken. Hoe bevalt het ondernemerschap mij? Heeft het gebracht wat ik er van had verwacht? Wat zijn de belangrijkste lessen die ik geleerd heb? En, misschien nog wel het belangrijkste, wat zijn mijn toekomstplannen?

Hoe bevalt het ondernemerschap mij?
Goed! Er komt heel veel bij kijken als je een bedrijf start. Met behulp van sites als www.ikgastarten.nl en www.kvk.nl heb ik mij vóór de start al goed kunnen voorbereiden. Ook heeft het Starterstraject van Rabobank Noordoostpolder-Urk heel veel duidelijk gemaakt. Een deel van de informatie die ik daar kreeg was nieuw, een groot deel was bevestiging van wat ik al wist. Maar juist die bevestiging is ook prettig! Dan weet je dat je op de goede weg bent. En de contacten die je daarbij opdoet, zijn heel erg nuttig. Je kunt tips & trucs uitwisselen en je kunt elkaar natuurlijk helpen met het opbouwen van een netwerk. Essentiële dingen voor een ondernemer.

Juist de veelzijdigheid van het ondernemer zijn werkt heel goed voor mij. Door al die facetten heb ik genoeg (intellectuele) uitdaging. En: ik kan mijn uren (bijna) helemaal zelf indelen! Dus ik kan gewoon Gaia en Isis van en naar school brengen, met hen naar muziek- of zwemles, halen (of brengen) bij speelafspraakjes, enz. Hoewel het af en toe wel een geregel is, vind ik het toch heel prettig om er voor m'n meiden te kunnen zijn.

Heeft het gebracht wat ik er van had verwacht?

Ja en nee. De uitdaging die ik verwacht had, is er zeker. De combinatie werk/privé is ook wat ik er van had verwacht. De hoeveelheid omzet die ik in eerste instantie had geschat, die heb ik ook (bijna) gedraaid. Maar.... ik merk dat nu ik écht bezig ben, dat m'n dromen groeien. Nu droom ik nog niet gelijk van een enorme keten of zo, maar ik zou graag meer bestellingen willen verwerken. En ik heb in de loop van het jaar besloten ook met workshops (workshop party's) te gaan beginnen. Dat betekende flinke investeringen, dus ik heb mezelf nog geen loon gegund (helaas, hahaha).

Wat zijn de belangrijkste lessen die ik geleerd heb?
De allerbelangrijkste les die ik heb geleerd is dat je niet alles zelf moet willen doen. Doe de dingen waar je veel van weet en/of die je heel erg leuk vindt zelf. De dingen waar je niets van weet en/of die je echt niet leuk vindt kun je beter uitbesteden. Zo doe ik de gewone boekhouding zelf, maar heb ik Administratiekantoor Emmeloord 'ingehuurd' om de belastingaangiftes voor mij te doen. Uitzoeken wat nu precies wel/niet mag en welke (financiële) fiscale mogelijkheden er zijn, dat vind ik op zich wel leuk, maar het kan allemaal zo snel wijzigen... het zou veel te veel tijd & energie kosten om dat allemaal bij te houden. Tijd & energie heb je maar in beperkte mate, dus probeer ik die zo nuttig mogelijk te besteden.

De tweede belangrijke les die ik geleerd heb, is dat het niet alleen goed, maar ook belangrijk is om regelmatig contact te hebben met andere ondernemers. Dat doe ik onder andere door via Twitter in contact te blijven met collega-starters en 'concurrenten', maar ook door bijvoorbeeld naar Open Coffee NOP te gaan (elke eerste dinsdag van de maand, vanaf 10.00 uur, locatie: Eindeloos). Open Coffee is een vrijblijvend en kosteloos initiatief, je hoeft alleen je eigen consumpties te betalen. Als ik tijd heb, dan ga ik daar dus langs. Dat soort netwerk-bijeenkomsten zijn heel belangrijk om bij te blijven en natuurlijk ook om in beeld te blijven!
Over Twitter gesproken: Social Media worden steeds belangrijker. Communiceren en adverteren via Twitter wordt steeds normaler. Daarom 'adverteer' ik sinds december ook via NOP tweets.

De derde belangrijke les die ik heb geleerd, is dat je flexibel moet zijn in je plannen. Als plan A niet helemaal werkt, dan moet je het aanpassen, of met een plan B komen. Marktomstandigheden veranderen, jij verandert, je bedrijf verandert, de wensen van je doelgroep veranderen... met al dat soort dingen moet je als ondernemer rekening houden.
Vooraf heel strak omlijnde plannen maken is tot op zekere hoogte nuttig, maar het belangrijkste is om een goed basisplan te hebben en dat gaandeweg tot in detail uit te werken. Want als je je vooral druk maakt om de details vóór je van start gaat met de uitvoering, dan kom je nooit aan de uitvoering toe. Arjan zegt dan ook regelmatig tegen mij: "je hebt een goed idee, ga er dan ook mee aan de slag en blijf niet hangen in het plannen maken!". Gelukkig word ik daar nu steeds beter in.

Wat zijn mijn toekomstplannen?

Om te beginnen ga ik zeker door met Custom Cake. Vóór ik begon had ik mezelf 3 jaar gegeven om iets op te bouwen. Het eerste jaar is nu (bijna) voorbij en de basis is er en die basis is mooi sterk & stabiel.
De naamsbekendheid begint nu te komen, zeker nu ik op een aantal leuke evenementen als de Vrouwenavond van Chez en de Ladies Night van Intratuin heb gestaan. Dit jaar blijf ik dit soort evenementen bezoeken, maar ik ga ook kijken hoe effectief het is om te adverteren in de bonnenkrant.
En ik blijf via Twitter communiceren. Sowieso via mijn eigen zakelijke Twitter-account (@customcakenl). Over een kleine twee maanden evalueer ik hoe nuttig NOP Tweets is. Het lijkt wel een positieve invloed te hebben op de hoeveelheid verkeer naar m'n site, maar verder heeft het tot nu toe nog niet veel opgeleverd. Maar dat soort dingen moet je natuurlijk ook de tijd geven.

Het komende jaar wil ik me ook meer op de zakelijke en non-profit markt gaan richten. Nu ik geïnvesteerd heb in een foodprinter, kan ik ook kleine logo's maken, waardoor ik nu ook voor bedrijven taarten en cupcakes op maat kan maken. Het is weer eens iets anders dan een petit four of slagroomtaart op een zakelijk evenement. Ook wil ik aan grotere groepen workshops gaan geven, bij het bedrijf zelf. Die workshops kan ik helemaal op maat maken voor het bedrijf (of de non-profit organisatie). Dus van gewoon een gezellige avond creatief bezig zijn, tot een teambuilding-workshop.

Komend jaar wil ik ook een Custom Cake Facebook pagina opzetten. Via Twitter doe ik dan al wel veel, maar Facebook is ook groeiende. Het wordt bijna een must om al moderne onderneming daar ook te vinden te zijn. Dus daar ga ik me ook maar eens in verdiepen.

En niet te vergeten: dit jaar zullen de eerste Custom Cake bruidstaarten gemaakt worden! De eerste proeverijen zijn achter de rug, de eerste bestellingen zijn al binnen en de eerste ontwerpen gemaakt. Nu alleen nog wachten op de trouwdata! Het is geweldig om aan dat soort bijzondere dagen mee te mogen werken. Natuurlijk heb ik al taarten gemaakt voor zoveel-jarige-huwelijken, maar dat is gevoelsmatig toch anders. Het viel me al jaren op wat voor belachelijke prijzen er gevraagd worden voor bruidstaarten. Alsof zo'n taart van binnen zoveel anders is dan een gewone taart.... Ook aan bruidsparen bied ik dus taarten aan die wel een 'wauw-factor' hebben, maar geen 'wow-prijs' ;-).


Al met al dus genoeg plannen voor het komende jaar. En genoeg enthousiasme om al die plannen uit te gaan voeren! Eigenlijk ben ik nog het meest benieuwd hoeveel plannen er nog bij gaan komen, hahahaha.

1 opmerking:

  1. Wat goed dat het zo lekker gaat Nathalie, het is jammer dat je zo ver weg zit, anders had ik zeker de taart voor de meiden door je laten maken. Je maakt echt plaatjes.

    Zet hem op en ik wens je een top 2e jaar, dat er maar veel van je wensen uit mogen komen.

    Groet,

    Debby

    BeantwoordenVerwijderen