dinsdag 26 oktober 2010

Ebooks (en waar ik ze koop)

Ondertussen heb ik al ruim een jaar een e-reader (nou ja, het fenomeen e-reader, want de reader die ik nu heb, heb ik ruim 10 maanden omdat de eerste reader het al binnen een week begaf....). En wat ben ik nog steeds blij met die reader! Het is zóóó makkelijk, het leest lekker weg (ook omdat je de grootte van de letters kunt aanpassen) en hij is zo lekker licht. Ongemerkt lees ik nu veel meer dan ik voorheen las.

Ebooks zijn er ook meer dan genoeg te vinden ondertussen. Heel vaak lees ik in het Engels. Nu kun je ook wel Engelse ebooks kopen via bijvoorbeeld Selexyz of Bol. Maar ja, zij rekenen de USD prijzen in EUR en vaak zelfs nog een flink stuk hoger. Dus koop ik liever ebooks in de VS. Nu willen lang niet alle Amerikaanse webwinkels meewerken en moet je allerlei 'trucs' toepassen om daar te kunnen kopen. Daar heb ik dus geen zin in.

Nu had ik altijd 2 'adresjes' waar ik wel gewoon legaal, als Nederlandse, ebooks kon kopen. Tot ze opeens gingen vermelden dat ze alleen maar aan de inwoners van de VS en Canada mochten verkopen van de uitgevers. Nu is dat complete onzin (zeker als je het bij de schrijvers en hun uitgevers navraagt), maar het schijnt een probleem te zijn dat niet zomaar is opgelost. Amerikanen zijn natuurlijk doodsbenauwd om aangeklaagd te worden ;-).

Maar nu heb ik een échte wereldwijde webwinkel gevonden die een heel groot deel van de Engelstalige ebooks wel in het assortiment heeft. En houdt. Gelukkig maar! En de prijzen van die webwinkel zijn ook nog eens concurrerend met mijn voormalige 'adresjes', dus dat komt goed uit!

De naam van die webwinkel is Kobo (www.kobobooks.com). Het enige nadeel is dat je bij hen alleen met creditcard kunt betalen. Daar ben ik eigenlijk niet zo happig op (ik betaal internationaal bijvoorbeeld liever via PayPal), maar ja. Het gaat gelukkig wel via een beveiligde verbinding, maar zodra ze de mogelijkheid bieden om via PayPal te betalen, dan ga ik dat zeker doen.

Ze hebben een heel ruim betaald assortiment, maar ook een heel groot assortiment gratis ebooks. Een deel bestaat uit ebooks uit het Gutenberg Project (oudere boeken waarvan de rechten verlopen zijn, zoals bijvoorbeeld boeken van Jane Austen, om maar iets te noemen). Maar er zitten ook hele recente boeken bij. Het is leuk om er regelmatig even te kijken, want het aanbod wisselt vaak. Het is een leuke manier om kennis te maken met schrijvers die je nog niet kent!

Vandaag zag ik dat ze nu ook een App hebben voor de iPhone en de iPad. De App lijkt op iBooks, maar is gekoppeld aan de webwinkel van Kobo. Toen ik inlogde zag ik dat automatisch de eerder door mij aangeschafte boeken op m'n iPhone gezet werden. Nu was dat niet gelijk de bedoeling (de iPhone vind ik eigenlijk wat te klein om als reader te gebruiken), maar het was wel heel makkelijk. Als ik een iPad had, zou ik het GE-WEL-DIG gevonden hebben dat m'n boeken er zo automatisch op gezet werden (Nu nog een iPad....).

Wat ook leuk is: via de App kun je ook boeken kopen en worden ze dus gelijk op je iPhone of iPad gezet. Kijk, op die manier wordt een reader met 3G of wifi overbodig :-). De gekozen boeken blijven ook in m'n account staan, dus ik kan makkelijk later de boeken ook nog op m'n reader zetten. De App is snel en werkt verder eigenlijk bijna hetzelfde als iBooks van Apple. Een leuke App dus. Handig als ik me onderweg een keer verveel en geen reader mee heb!

Voor de grap nog een kleine prijsvergelijking. Het was eerst even zoeken naar 2 vergelijkbare ebooks, want veel van de boeken die ik het afgelopen jaar heb gekocht zijn niet eens bij Bol.com verkrijgbaar (en de paperback of hardcover wel).
Maar als ik bijvoorbeeld kijk naar het boek "De Alexandrië-connectie" ofwel in het Engels "The Alexandria Link" van Steve Berry (erg leuke schrijver overigens!). Dat boek kost bij Bol.com eur 13,49 (in het Nederlands). Bij Kobo kost hetzelfde boek, maar dan in het Engels, usd 7,79 (= eur 5,56 momenteel). Dat scheelt dus bijna 8 euro! Da's best veel. Bij Selexyz kost het boek eur 9,34 (Engelse uitvoering). Ook daar scheelt het nog bijna 4 euro.
Of als ik naar de boeken van Stieg Larsson kijk. Die kosten bij Bol digitaal 10 of 16 euro (de eerste 10, de andere twee 16). Bij Selexyz kosten ze ca 13-14 euro p/s (in het Engels). Bij Kobo kosten ze alle 3 usd 9,29 (= eur 6,63), in het Engels. Ook weer een groot verschil dus!
Als het je dus niet uitmaakt om in het Engels te lezen (en ik lees vaak zelfs het liefst in het Engels), dan is de keuze snel gemaakt ;-).

Vaak hoor je trouwens het argument dat de ebooks in Nederland in verhouding (ten opzichte van de paperbacks) zo duur zijn omdat ebooks in Nederland onder het hoge BTW vallen. Maar zelfs als ik rekening hou met de BTW, dan vind ik de ebooks hier in Nederland gewoon erg duur als ik naar de prijsverschillen kijk. Het verschil is veel groter dan 10-15%. En het is iedere keer weer afwachten of de ebooks ook wel in Nederland via Bol of Selexyz aangeboden zullen worden. Dat gezeur heb ik dus geen zin in *grijns*. Dus ik zal het vaakst m'n ebooks via bijvoorbeeld Kobo aanschaffen. Dan moeten Bol.com en Selexyz maar niet zo duur zijn, lekker puh!

1 opmerking:

  1. Kobo: prima tip. Dank je wel.
    Heb mijn nieuwe Icarus ereader 1 uur in huis en John le Carré staat er op.
    Even wat overwacht gedoe met omzetting door Adobe, maar dat lijkt vanaf nu een makkie.
    Ik heb een iPad, maar moet er niet aan denken daar mijn boeken op te lezen: veel te groot en log. Bovendien veel te vaak in gebruik door mijn vrouw voor andere dingen.

    BeantwoordenVerwijderen